Позакласна робота з математики



 Система позаурочної роботи з математики 

Позакласну роботу  з математики іноді її називають “година цікавої математики

                             
Вона є складовою частиною всього навчального процесу, вона сприяє зміцненню і поглибленню знань, якими оволодівають учні на уроках.
Основні завдання позакласної роботи поглиблювати і розширювати знання і практичні навички учнів, стимулювати їх самостійну творчу роботу; розвивати логічне мислення, кмітливість, наполегливість, організованість і колективізм; виявляти найбільш обдарованих і здібних дітей, сприяти їхньому подальшому розвитку, виховувати    інтерес,любов до математики.
Позакласна робота відрізняється від класної тим, що її будують за принципом добровільності, але за змістом позакласна робота повинна бути пов’язана
  з роботою на уроці. Активізація позакласної роботи з математики визнана не тільки порушувати і підтримувати в учнів інтерес до математики, але і бажання займатися нею додатково, як під керівництвом вчителя в позаурочний час, так і за цілеспрямованої самостійної діяльності з придбання нових знань, тобто шляхом самонавчання. Позакласні заняття дають можливість ширше пропагувати досягнення і значення математичної науки, прищепити учням любов до математики, сприяють виявленню і розвитку здібностей учнів, а також глибшому засвоєнню ними програмного матеріалу.
На таких заняттях можна організувати розв’язування порівняно складних і цікавих задач, що розвивають кмітливість і математичне мислення, вивчати елементи історії математики, ознайомлювати учнів з життям і діяльністю славетних математиків, особливо вітчизняних, з практичним застосуванням цієї науки і з деякими питаннями вищої математики.
Тут створюються широкі можливості для переконання учнів у тому, що саме через шкільну математику лежить шлях до широкого ознайомлення з досягненнями сучасної математичної науки. Ознайомлення з її досягненнями навіть у загальних рисах пробуджує в учнів бажання до творчих шукань, до глибокого пізнання і оволодіння математичними знаннями.
Учні пересвідчуються і в тому, що розвиток математики зумовлений самим життям, яке висуває дедалі нові завдання в усіх галузях людської діяльності, спонукає до шукання нових шляхів, нових відкриттів.
На позакласних заняттях учні можуть дізнатися, що математика широко застосовується не лише в астрономії, механіці, фізиці, хімії і техніці, а й у біології, медицині, у багатьох галузях суспільних наук і в мовознавстві. Особливо розвинулося практичне застосування математики у зв’язку із створенням комп’ютерів.
Позакласна робота відіграє важливу роль у здійсненні політехнічного навчання, оскільки на позакласних заняттях можна розглянути ширше коло питань застосування математики в житті, більше розв’язувати задач, зв’язаних із застосуванням математики на практиці; тут проводиться робота над виробленням в учнів практичних умінь і навичок, у тому числі конструктивних, з моделювання, виготовлення математичних приладів і моделей фігур, а також виконання потрібних для цього розрахунків.
Велика роль позакласних занять і в справі прищеплення учням навичок раціональних обчислень, вироблення в них смаку до обчислень інструментальних (лічильна лінійка, графіки та ін.).
Робота в гуртку, проведення математичних вечорів та інші види позакласної роботи сприяють вихованню в учнів навиків спілкування з однолітками.
Вивчаючи біографії видатних вітчизняних учених, дізнаючись про досягнення математики в нашій країні і про провідну роль українських математичних шкіл у світовій науці, учні відчувають гордість за свою Батьківщину, у них виховується почуття патріотизму.  Математичні гуртки готують учнів до участі в математичних олімпіадах, які виявляють найобдарованіших юнаків і дівчат.
Позакласні заняття дають велику користь і самому вчителеві, бо, готуючись до заняття математичного гуртка, він докладно вивчає відповідну літературу, розширюючи і поглиблюючи тим самим свої знання в галузі елементарної і вищої математики, її історії тощо.
           
В своїй позаурочній роботі я використовую принцип зацікавленості . Намагаюсь привити любов до математики як естетичної, витонченої науки. Показати  прекрасні сторонни математики  в повсякденному житті.   Особливий інтерес  проявляється в учнів середньої школи. Саме цей контингент учнів я намагаюся зацікавити, щоб в подальшому підтримувати і розвивати математичні здібності учнів в старшій школі.
Всю свою позаурочну роботу я планую за принципом: цікавість цінна лише тоді, коли сприяє розумінню математичної суті питання, уточненню і поглибленню знань з математики.  
         

    
Система позаурочної роботи з математики
№ з/п
                              Назва заходу
Графік проведення
1.
Математичний тиждень
1 раз на рік
2.
Заходи ,що розвивають кмітливість і математичне мислення (вікторини, естафети, логічні ігри)
1 раз на 2 місяці
3.
Заходи спрямовані  вивчати елементи історії математики, ознайомлювати учнів з життям і діяльністю славетних математиків (реферати, повідомлення, презентації)
За потребою, згідно програми
4.
Моделювання, виготовлення математичних приладів і моделей фігур, а також виконання потрібних для цього розрахунків.
Впродовж року
5.
Заходи , що розвивають в  учнів  навички  раціональних обчислень.
Впродовж року
6.
Виставки малюнків, плакатів, конкурс
«Математичної казки»
2 рази на рік
7.
Підготовка до шкільної математичної олімпіади
Впродовж року
8.
Шкільна математична олімпіада
1 раз на рік
9.
Підготовка до ІІ туру математичної олімпіади
Впродовж року
10.
Підготовка до Міжнародного математичного конкурсу «Кенгуру»
Впродовж року



Моя позаурочна робота починається вже з оформлення класу.
 Стенд «Задачі від мудрої сови»
спонукає учнів розглянути нестандартні задачі. В них виникає дискусія при доведенні своєї точки зору на розв’язання. А , як відомо ,в спорі - народжується істина  .
 На стенді можна ознайомитися з цікавими історіями про життя видатних математики, про історію створення символів, чисел, геометричних фігур.


                                

 Математична вікторина.

 1. Половина числа 12 становить 7. Як це може статися ?
2 Один п'ятикласник про себе писав таке: "пальців у мене двадцять п'ять на одній руці, стільки ж на другій, на обох ногах 10." Як це так?
3 Яке натуральне число співпадає з кількістю букв в його найменуванні?
4 Як провести одну лінію в довільному трикутнику, щоб розбити його на чотири фігури?
5 Який трикутник потрібно взяти, щоб після проведення в ньому одного відрізка отримати всі відомі види трикутника (рівносторонній, рівнобедренний, прямокутний, гострокутний, тупокутний)?
6: "Чи знаєш ти ?" Спостережливість!
А) скільки важить склянка меду?
Б) скільки важить столова ложка солі?
В) якщо протягом години йшов сильний дощ, то скільки відер води вилилося на 0,01 га?
Г) на скільки см протягом року може вирости ялинка?
Д) скільки сходинок з I-го на II поверх у нашій школі.
Е) скільки років живе крокодил?
Ж) одного всесвітньо відомого вченого спитали, як на його думку, з'являються винаходи, що перевертають світ? "Дуже просто,- сказав він.-Всі знають, що зробити це неможливо. Серед них трапляється один дивак, котрий цього не знає. Він і робить винахід." Хто цей вчений? 
7. На аркуші паперу в клітинку треба розмітити вершини ромба. Як це зробити?
8.Дано дошку з паралельними краями. Теслі потрібно відрізати кінець дошки під кутом 450. Як це зробити?
9. Як поділити рівносторонній трикутник на три частини так, щоб з них можна було скласти два рівні ромби?
10. За допомогою чотирьох п'ятірок і знаків дій та дужок запишіть число
11.Запишіть число 30 однаковими цифрами .
А всетаки 2+2=5 !!!
Все чому нас вчили в школі - підла брехня і неправда.  Візьмемо наприклад такий ніби очевидний факт як 2+2=4. З    першого погляду все гаразд, але насправді ми живемо  в  реальному крейзанутому світі, де числа грають з нами    жорстокі ігри... І де 2+2=5 .Декому це і так очевидно, а для тих хто не вірить читайте авторитетні доведення:      Доведення 1.
0=0, 10-10= 15-15 ,  10-6-4=15-9-6,     2(5-3-2)=3(5-3-2)
Скорочуємо однакові множники   2=3
2+2=3+2,       2+2=5
                                               Доведення 2.
     1=1 , 4/5=4/5,    4.1/1=5.1/1,   Оскільки   1/1=1/1  ,то    4=5,  а звідси 2х2=5
  
Естетичне оформлення класу має великий позитивний вплив на учнів в плані зацікавленості до створення математичних моделей.
Так , у класі є макети многогранників, які виготовлені разом з учнями. Вони мають різнокольорові грані, цікаву форму, оздоблені елементами квілінгу. Демонстраційні моделі годинників , виготовляли з старих платівок.                             
Макети фігур «Лебідь», «Сніговик» , створені учнями за допомогою техніки         орігамі ( використання правильних трикутників) є окрасою кабінету.
Учні з задоволенням допомагають в поповненні кабінету цікавими експонатами, наочністю, потрібною для проведення уроків та позакласних заходів.
Своє бачення прекрасного в математиці  учні втілюють в конкурсах « Оживи фігуру». Учням потрібно на основі геометричної фігури виконати малюнок.
Виготовлення математичних газет стало незмінною щорічною традицією, яка  переросла в конкурс.
Масові позакласні заходи планую заздалегідь. Підготовча робота до кожного     з них має різну тривалість і трудомісткість.

                                                                                    
  
                              

           


                      
                                    

                        План проведення тижня математики

Дні тижня
Програма дій
понеділок
Театралізоване відкриття
«Подорож до країни Математики» .
Виставка плакатів та малюнків на тему:
«Математика- цариця наук»
                            вівторок                                          
Інтелектуальна гра : «Хто мудріший»

середа
«Математика та екологія» - швидке розв’язання екологічних задач

четвер
Засідання КВК.

пятниця
Розвязування головоломок, ребусів, кросвордів. Урочиста лінійка                                                           (Закриття тижня. Нагородження переможців)

     
Предметний тиждень проводиться один раз на рік, але в учнів є бажання впродовж  року займатися вирішенням математичних головоломок, розширенням математичного світогляду. З цією метою щомісячно проводяться конкурси на кращий реферат, створення презентації, складання кросвордів, складання казок.
Для тренування просторової уяви, логічного мислення,естетичного сприйняття дійсності, в своїй позакласній роботі я практикую проведення  конкурсів                     «Я- конструктор». Тут, за допомогою «Танграму» учні , використовуючи сім плоских многокутників, створюють різні фігури, силуети тварин ,тощо.
                                              
                                      
                                                        
Кожен учень має змогу проявити фантазію і створити свою неповторну фігуру. Учні переконуються , що використовуючи трикутники, квадрати, паралелограми можна створити плоске зображення будь-якого предмета, що нас оточує.
                      Рух - це життя, тож, аби  не перетворити заняття математикою тільки в сидінні за партою і розв’язуванні  головоломок, я організовую повторення  математичного матеріалу  в русі. При повторенні таблиці множення , учні стають в коло, беручись за руки. Починаючий , хлопаючи по долоні сусіда, дає йому завдання. Той, в свою чергу, відповівши, передає естафету наступному. Ланцюжок переривається в тому разі, коли один з учасників не може відповісти. Він вибуває з кола,а гра продовжується. Таким чином , з кожною наступною грою , учні намагаються якомога  довше протриматися в колі, а значить вивчити таблицю множення досконало.                                                                Таку  ж методику я використовую при повторенні аксіом геометрії.  Використовуючи невеликий м’ячик учні передають пас сусідові і задають завдання.
                                    
             Значну увагу в позакласній роботі я приділяю підготовці до математичних олімпіад  та міжнародного математичного конкурсу «Кенгуру». Стимулом для занять є кінцевий результат - отримання дипломів та нагород, які учням вручаються на шкільній лінійці. При підготовці до олімпіад  учні розв’язують задачі підвищеної складності, а також задачі, які виносились на математичні олімпіади в минулих роках. Гарним помічником в підготовці є «Збірник олімпіадних завдань з математики».
                                  
             Мета позаурочної роботи — поглиблення й розширення знань, формування практичних навиків і світоглядних переконань, визнання необхідності вивчення математики, виявлення здібних та обдарованих учнів.
             Цілеспрямована позаурочна робота сприяє виробленню звичок поведінки, що відповідають нормам загальнолюдської культури й моралі, зацікавленості учнів до предмета, заохочення батьків до підготовки виховних заходів. Цієї мети можна досягти шляхом систематичних занять, регулярним проведенням конкурсів, контролем досягнень учнів збоку вчителя, тісною співпрацею батьків і вчителя.


























     


Немає коментарів:

Дописати коментар