Додаток
до листа Міністерства
освіти і науки України
від 22.09.2021 № 1/9-482
Методичні рекомендації про викладання математики у
2021/2022 навчальному році
У 2021/2022 навчальному році вивчення математики
здійснюватиметься за Державним стандартом базової та повної загальної середньої
освіти, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада
2011 року № 1392, Типовою освітньою програмою закладів загальної середньої
освіти ІІ ступеня та Типовою освітньою програмою закладів загальної середньої
освіти ІІІ ступеня. Учні 5 – 9 класів продовжують навчатися за навчальною
програмою, затвердженою наказом Міністерства освіти і науки України від
07.06.2017 № 804. Навчальні програми розміщені на сайті МОН України. Режими
доступу:
для учнів 5 – 9 класів: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-5-9-klas/
onovlennya-12-2017/5-programa-z-matematiki.docx
для учнів 8 – 9 класів з поглибленим вивченням
математики: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-5-9-klas/
matematika-algebra-geometriya.pdf
для учнів 10 – 11 класів:
https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-10-11-klas/
2018-2019/matematika.-riven-standartu.docx
профільний рівень
https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-10-11-
klas/2018-2019/matematika-profilnij-rivenfinal.docx початок вивчення на
поглибленому рівні з 8 класу: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-10-11-
klas/2018-2019/matematika-poglibl-rivenfinal.docx
Навчальні програми укладено
на компетентнісній основі. Наголошується на формуванні практичних навичок для
подальшого їх застосування в реальному житті замість опрацювання великого
обсягу теоретичного матеріалу без можливості його застосування на практиці.
Шкільний курс математики спрямований не лише на розвиток математичної
компетентності, а й інших ключових компетентностей. У програмах наведено
таблицю з переліком ключових компетентностей та завданнями, покладеними на
математику для їх розвитку.
У зв’язку з
епідеміологічною ситуацією, що склалася, на початку 2021/2022 навчального року
доцільним є проведення вхідного оцінювання учнів з метою діагностування рівня
навчальних досягнень учнів за попередній рік та планування подальшої роботи із систематизації,
узагальнення та закріплення навчального матеріалу, що вивчався учнями
дистанційно. Під час календарно-тематичного планування передбачити збільшення
навчального часу на узагальнення та закріплення навчального матеріалу за
попередній рік.
У грудні 2019 року було
презентовано Національний і Міжнародний звіти за результатами
міжнародного дослідження якості освіти PISA, в якому Україна вперше брала
участь у 2018 році. Так, результати українських учнів/студентів у PISA-2018
виявилися гіршими, а з математики – значно гіршими порівняно із середніми
значеннями по країнах Організації економічного співробітництва і розвитку –
держав, які мають високі стандарти в освіті та інших галузях суспільного життя.
З огляду на зазначене пропонуємо, працюючи з
учнями 5 – 9 класів, приділити більше уваги прикладній спрямованості
математики, використовувати завдання на розвиток умінь «бачити» математику в реальному світі,
застосовувати вивчені формули та способи розв’язування математичних задач для
досягнення особистих (повсякденних, життєвих) цілей і потреб. Більше уваги приділити
не тільки задачам на відсоткові розрахунки, на прийняття рішень стосовно
особистих та колективних фінансових питань і задачам практичної спрямованості
тощо, а й завданням, у яких необхідно пояснити або обґрунтувати власну думку,
спираючись на результати виконаних розрахунків, довести або спростувати
твердження на підставі отриманих результатів обчислень. Використовувати
завдання на аналіз графіків і діаграм, розшифрування представлених там даних,
пояснення їх. Для розвитку вмінь учнів розв’язувати геометричні задачі так
званої «практичної» спрямованості, більше уваги приділяти формуванню в учнів
умінь і навичок будувати й досліджувати найпростіші
математичні моделі реальних об’єктів, процесів і явищ, інтерпретувати та
оцінювати результати; прогнозувати в контексті навчальних та практичних задач;
використовувати математичні методи в життєвих ситуаціях. Під час роботи з
учнями на уроках математики варто звертати увагу на такі комплексні завдання,
для виконання яких необхідно поєднувати як алгебраїчні, так і геометричні
знання й уміння, знаходити різні способи розв’язання однієї проблеми.
Нагадаємо про вимоги до виконання письмових робіт та
перевірки зошитів з математики.
Види письмових робіт.
Основними видами класних і домашніх письмових робіт з природничо-математичних
дисциплін є:
·
розв’язування задач і вправ;
·
складання таблиць, схем тощо;
·
виконання проєктів;
·
самостійні та контрольні роботи.
Кількість і призначення
учнівських зошитів.
Залежності від видів письмових робіт виділяються
зошити, які зберігаються в класі, та зошити, що зберігаються в учнів. Кількість
і призначення учнівських зошитів визначається вчителем. Для контрольного
тематичного оцінювання передбачаються окремі зошити чи аркуші, які зберігаються
протягом навчального року в закладі загальної середньої освіти.
Тематичне оцінювання.
Для запобігання перевантаження учнів час проведення
тематичних (контрольних) робіт визначається загальношкільним графіком,
складеним заступником директора навчального закладу за погодженням з вчителями.
Впродовж одного робочого дня учні можуть виконувати
письмову тематичну (контрольну) роботу тільки з однієї дисципліни, а протягом
тижня — не більше ніж із трьох. Під час планування тематичних робіт у кожному
класі необхідно передбачити їх рівномірний розподіл упродовж семестру, не
допускаючи накопичення письмових (контрольних) робіт наприкінці семестру,
навчального року.
Порядок перевірки письмових
робіт з математики.
Під час перевірки зошитів оцінюється лише правильність
записів. Почерк, охайність та форма запису не
є предметом оцінювання.
Зошити з математики, в яких виконуються навчальні
класні і домашні роботи, перевіряються:
у
5 – 6 класах – не рідше ніж один раз на два тижні;
у
7 – 11 класах – не рідше ніж один раз на місяць.
Оцінка за
ведення зошитів виставляється у класний журнал, але не враховується при
виведенні тематичної.
Радимо використовувати в
роботі періодичні фахові видання «Математика
в
рідній школі», «Математика», «Математика в
школах України», матеріали сайту PISA (http://pisa.testportal.gov.ua/), зокрема «10 запитань від
учителів математики і як PISA може допомогти відповісти на них».
Методичні
рекомендації про викладання математики у 2020/2021 навчальному році
до листа Міністерства освіти і
У 2020/2021 навчальному році 5-9 класи (також
8-9 класів з поглибленим вивченням математики) продовжують навчатися за
навчальною програмою, затвердженою наказом МОН від 07.06.2017 № 804. Програму
розміщено на офіційному вебсайті Міністерства за покликанням (https://goo.gl/GDh9gC);
10-11 класи вивчатимуть математику за
навчальною програмою, затвердженою наказом МОН від 23.10.2017 № 1407 – для
10-11 класів: «Рівень стандарту. 10-11 класи», «Профільний рівень. 10-11
класи». Програми розміщено на офіційному вебсайті Міністерства за покликанням (https://goo.gl/fwh2BR).
Навчальні програми укладено на компетентнісній
основі. Розставлені наголоси на формування практичних навичок для подальшого їх
застосування в реальному житті замість опрацювання великого об’єму теоретичного
матеріалу без можливості його застосування на практиці. Вивчення математики
спрямоване не лише для розвитку математичної компетентності, а й інших ключових
компетентностей. У програмах наведено таблицю з переліком ключових
компетентностей і завданнями, покладеними на розвиток математичної освіти.
У 2018 році Україна вперше взяла повноцінну
участь у дослідженні PISA-2018. Кожне дослідження PISA має провідну
компетентність, яка досліджується глибше за інші. Для PISA-2021 провідною стане
математична.
Указом Президента України від 30.01.2020 №
31/2020 оголошено 2020/2021 н. р. Роком
математичної освіти в Україні.
Ураховуючи «Національний звіт за результатами
міжнародного дослідження якості освіти PISA-2018» (https://cutt.ly/OyFqD0w), пропонуємо, працюючи з учнями 5-9
класів, приділити більше уваги прикладній спрямованості математики,
використовувати завдання, спрямовані на розвиток умінь бачити математику в
реальному світі, застосовувати вивчені формули та способи розв’язування
математичних задач для досягнення особистих (повсякденних, життєвих) цілей і
потреб. Акцентувати також увагу не тільки розв’язування задач на відсоткові
розрахунки, на прийняття рішень стосовно особистих і колективних фінансових
питань та задач практичної спрямованості тощо, а й завданням, у яких необхідно
пояснити або обґрунтувати власну думку, спираючись на результати виконаних
розрахунків, довести або спростувати твердження на підставі отриманих
результатів обчислень. Використовувати завдання на аналіз графіків і діаграм,
розшифрування представлених на них даних, пояснення їх. Для розвитку вмінь
учнів розв’язувати геометричні задачі «практичної» спрямованості можна
рекомендувати учителям більше уваги приділяти формуванню в учнів/учениць умінь
і навичок будувати й досліджувати найпростіші математичні моделі реальних
об’єктів, процесів і явищ, інтерпретувати та оцінювати результати; прогнозувати
в контексті навчальних та практичних задач; використовувати математичні методи
в життєвих ситуаціях. Також під час роботи з учнями на уроках математики варто
звертати увагу на такі комплексні завдання, для виконання яких необхідно
поєднувати як алгебраїчні, так і геометричні знання й уміння.
Рекомендуємо використовувати в роботі
матеріали вебсайта PISA (http://pisa.testportal.gov.ua/), зокрема, «10 запитань від учителів
математики … і як PISA може допомогти відповісти на них». Окрім того,
пропонуємо для роботи періодичні фахові видання «Математика в рідній школі»,
«Математика», «Математика в школах України».
У 2021 році випускники закладів освіти, які
здобуватимуть повну загальну середню освіту, обов’язково складатимуть державну
підсумкову атестацію у формі ЗНО з математики. Зміст сертифікаційної роботи з
математики визначатиметься Програмою зовнішнього незалежного оцінювання
результатів навчання з математики, здобутих на основі повної загальної
середньої освіти, що затверджена наказом МОН від 04.12.2019 № 1513.
Для проведення ДПА з математики у 2021 році
буде розроблено два варіанти сертифікаційних робіт:
•
рівня стандарту. Тестовий зошит
складатиме 28 завдань різних форм, на виконання яких відведено 150 хвилин;
•
рівня стандарту та профільного
рівня. Тестовий зошит із 34 завданнями, на виконання яких відведено 210 хвилин.
Випускники, які вивчали математику на рівні
стандарту і не планують використовувати результати з математики для вступу до
закладів вищої освіти, отримають тільки оцінку за шкалою 1–12 балів за
виконання завдань сертифікаційної роботи рівня стандарту. Випускники, які
вивчали математику на рівні стандарту і планують використовувати результати ЗНО
з математики під час вступу до закладів вищої освіти, виконуватимуть усі
завдання сертифікаційної роботи з математики рівня стандарту та профільного
рівня, а як оцінка ДПА буде зараховано результат за виконання завдань 1-26, 30,
31. Такі учасники отримають результати за шкалою 1–12 балів (ДПА рівня
стандарту) і 100-200 балів за рейтинговою шкалою зовнішнього незалежного
оцінювання.
Випускники, які вивчали математику на
профільному рівні, за виконання усіх завдань сертифікаційної роботи з
математики рівня стандарту та профільного рівня отримають оцінку за шкалою 1–12
балів і 100-200 балів за рейтинговою шкалою зовнішнього незалежного оцінювання.
Демонстраційні варіанти сертифікаційної роботи
з математики на сайті Українського центру оцінювання якості освіти у розділі
«ЗНО-2021» розміщено за покликанням http://testportal.gov.ua/zno-2021/.
Немає коментарів:
Дописати коментар